Einde vaarseizoen,
begin van het klusseizoen😉
Op 2 september zijn we weer aan de beurt.
Corvee op de WSV….
9 uur aantreden, ditmaal zijn we met z’n drieën.
En weer zijn de wc’s voor mij🙁
Kees heeft de blaren op z’n handen want die moet sloten!
Maar voorruit we hebben het er voor dit jaar opzitten!
Paar weken later hebben we een barbecue op de WSV en het is heerlijk en heel gezellig!
We ontmoeten nieuwe en bekende bootjes mensen en we vertellen onze bootbelevenissen.
Ook horen we weer allerlei tips en trics over varen, havens en plekjes waar je absoluut naar toe moet, onderhoud en van alles en nog wat over bootjes.
Haven WSV Groot Ammers
De boten in winterstand
De weken erop is het varen een beetje bekeken.
Het is herfstig en nattig.
Nog een keer gaan we erop uit en proberen gelijk de kachel.
Heerlijk warm wordt het op Bootje.
We varen ditmaal richting Hoornaar wat we nog niet hebben gedaan.
We moeten stoppen bij een brug waar we niet onderdoor kunnen.
Daar lopen we een rondje met Bud, maar het waait, het regent en het is koud dus we gaan gauw weer terug naar warm Bootje.
Eigenlijk zou je ook zo gerust met minder weer dus in de herfst en winter er op uit kunnen gaan want het is prima te doen.
Heerlijk warm en knus in de kajuit.
Alleen denkt Kees dat hij dan wel ventilatoren in z’n raampjes nodig hebt om Bootjes z’n ramen schoon te houden.
Op zich een goed idee mits die ventilatoren niet zo’n slordige1000 euro kosten🤣
Kees is de afgelopen vakantie verliefd geworden op die ronde gevallen in zo’n bootraampje.
Ff googlen waar te koop want die handige dingen die je piepende raamwissers kunnen vervangen die wil Kees ook wel!
Maar daar mag Kees voorlopig alleen van dromen! 1000 euro! Das geen kattenpis!
Dus de verder vakantie…
Kijk Mar…. Mar kijk! Nou ja Mar die heeft er wel twee!!!
maar....
We blijven in de winter wel binnen in de haven!
En dat moet ook wel want,
Eind oktober is het boten draaien en haring happen op de WSV
Boten draaien?
Alle bootjes gaan in de winterstand.
Ze liggen nu allemaal inmiddels gedraaid en dwars langs de kant.
Dat is afspraak met de ijsclub omdat als er in de winter ijs ligt, voor de ijsbaan de boten niet in de weg liggen.
Bootje ligt nu vast, temidden van andere bootjes en kan geen kant meer op!
Kees wil komende tijd Bootje z’n ramen eruit halen en de raamrubbers vervangen en dan opnieuw kitten.
We zijn nog maar net gearriveerd of Kees wordt direct aangeklampt door een mede bootbezitter, die heeft gehoord dat Kees een nieuwe mast gaat maken voor Bootje en hij zou graag Bootje z’n oude mast willen hebben.
Prima geen probleem, anders gaat hij toch de kachel in, dus alleen maar beter als Bootjes mast een tweede leven krijgt.
Kees krijgt tijdens de botendraai ochtend een goed advies over Bootjes kajuit.
Kees wist niet welk hout er voor gebruikt is en twijfelde hoe hij de kajuit moest behandelen.
Maar dat is nu gelukkig helder.
Er zijn twee mannen met houtervaring en die komen Bootjes kajuit even keuren.
Uitslag:
Het hout is nog goed en absoluut niet verrot.
Het is alleen vreselijk kaal.
Het is geen teak en geen mahonie, maar.. nog ff navragen bij Kees😜
Gedaan! Houtsoort heet iroko.
We gaan nog een paar bootjes langs met glimmende gelakte deuren.
Kijk zo moet het gaan worden!
Prachtig glimmend hout😍
Kees moet gaan schuren, lakken lakken en nog eens lakken!
Maar daarna zal Bootje z’n kajuit glimmen als een … in de maneschijn!😂😂
Een paar dagen later komt Kees thuis met een nieuwe mast voor Bootje!
Een grote glimmende niet te tillen (voor mij) roestvrijstalen mast.
En omdat de dienstdoende matroos op Bootje (ik dus) die mast af en toe moet neerhalen heeft Kees er gelijk maar voor het gemak van die matroos een gasveer opgezet!
Slimme jongen die Kees want die 30 kilo wegende mast laat Marrie Matroos anders vast uit d’r handjes knallen.
En daar wordt Kees Kapitein niet blij van……snap ik
Laatste zaterdag in november gaat Kees naar Bootje.
Ik ben aan het werk en krijg een paar mooie foto’s van Victoria in het zonnetje.
Kees is begonnen met het winterklaar maken van Victoria.
Antivries is gekocht.
Dat moet in de leidingen van de motor.
Bij nader onderzoek blijkt dat een accu bijna helemaal leeg is.
Kees belt met z’n bootvriend, en het euvel wordt snel gevonden.
Maar goed is het niet een lege accu en de zeer gewenste zonnepanelen die moeten echt worden aangeschaft vindt Kees omdat deze zonnepanelen ook de accu’s in de winter van stroom voorzien.
Tuurlijk Kees snap ik!
Koop die dingen maar, ze stonden toch al hoog op de verlanglijst.
Ook omdat we daardoor niet altijd aan de walstroom hoeven te liggen in de vakantie, is het een goede aanschaf.
Op een donker natte avond halen we de lege accu uit Bootje!
Natuurlijk vergeet ik weer de vochtvreters🙁
Volgende x maar weer.
Bij Bootje moet Kees eerst even z’n wierfilter hoger ophangen, door middel van een nieuwe wandbeugel, door Kees gefabriekt. Past als een bus!
Die accu is een hele sjouw voor Kees.
Gelukkig heeft Kees een handig karretje maar voor dat accuutje daarop staat😳
En voor dat accuutje in de bus staat…..Er moet namelijk best nog een eindje gelopen worden van de haven naar de dijk!
65 kilo weegt zo’n accu🙁
Weer een les voor de volgende keer!
Accu’s afkoppelen!
Zo leren we iedere keer weer een beetje meer!
Bootje onderhouden is nog een vak apart!
En o wat ontdekken we een week later?
Er is gewoon walstroom😊😊😊
Dus Kees had die accu gewoon in Bootje kunnen laten staan en ff een snoertje uit kunnen rollen om accuutje aan de walstroom op te laden!
En even uitleggen aan de havenmeester waarom het snoer uitlegt😉
Weer wat geleerd!
Ondertussen knutselt Kees (bijKluck😉)nog een mooi tafelblad in elkaar voor in de kuip!
Bekijk de foto’s voor het resultaat!
Heel mooi!
Deze zetten we op de skottel die toch permanent in de kuip staat en dan hebben we gelijk een tafel!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten